Все наше сприйняття справжнього йде з далекого минулого. Здавалося б, людина - така складна істота, з розумом, інтелектом, соціальна. На практиці, якщо копати трохи глибше, з'ясовується досить очевидна для будь-якого хто визнає еволюцію річ: найдавніші механізми є основою для всього різноманіття почуттів, емоцій і відчуттів, які ми щомиті відчуваємо зараз, в сучасному розвиненому світі.
Тема на сьогодні - все те ж споживання. Зайве, нерозумне споживання, нав'язуване сучасною економікою. Ми поговоримо про те, як обдурити прагнення до володіння речами, максимально знизивши негативний ефект як для гаманця, так і для психіки. Якщо говорити про друге, то тут ситуація ще краща: за допомогою невеликого хака можна цілком собі задовольняти тягу до приємних відчуттів, уникаючи при цьому поглинання в прагнення купувати більше.
Отже, є дві тези:
- Щоб задовольняти свого внутрішнього споживача, варто замінювати витратні великі покупки на більш часті, але маленькі.
- Покупки речей варто замінити на покупку унікального досвіду.
Все, чим ми володіємо, втрачає для нас цінність з плином часу. Це закладено в нашій природі і є основою у фундаментальних питаннях, пов'язаних з нашою поведінкою. Детально почитати про причини того, чому нам все приїдається і до чого це призводить, можна в англомовній статті Соні Любомирські, професора психології Університету Каліфорнії. Звідти ви дізнаєтеся про принципи роботи «гедонічної адаптації» та її ролі в нашому мисленні.
Прагнення до нового і кращого веде до пошуку різноманітності. Це працює, навіть якщо відносини з людиною замінити на ставлення до речей. Точно так само, як ми звикаємо і поступово втрачаємо пристрасть до партнера, ми втрачаємо пристрасть до речей. Навіть якщо у вас найкращі речі, вони приїдаються. У пошуках дози гормону щастя ми шукаємо нові позитивні відчуття, а отримання чогось нового якраз дає те, що ми шукаємо. Ось тут до наших послуг все різноманіття товарів. Причому, слідуючи тим же принципом, на перше місце постає саме новизна речі.
Тобто, подароване кільце з діамантом викличе короткострокову підвищену радість через розмір каменю, а кільце з діамантом трохи менше викличе трохи меншу короткострокову радість. Однак на довгостроковому відрізку, і те, і інше кільце буде викликати абсолютно однакові відчуття. Точніше, їх відсутність - кільце вже звично вам, ви носите його і не помічаєте.
Вирішальною виявляється не ціна, а новизна речі. Використовуйте це на користь своєму гаманцю.
Друга теза випливає з відмінності в сприйнятті нами речових об'єктів і чогось нематеріального. Мова йде про новий досвід, нові відчуття. Ця тема набагато більш цікава, оскільки має на увазі всі ті ж чарівні відчуття, як при розпакуванні свого нового iPhone, але тільки без необхідності покупки чергової безглуздої іграшки.
Річ статична по своїй суті, і вона знаходиться поруч з тобою, постійно. Вона неминуче набридне. Радість володіння потихеньку сходить нанівець - річ уже звична тобі.
Унікальний одиничний новий досвід - те, що одного разу дає тобі неймовірні відчуття. Перший стрибок з парашутом буде набагато сильнішим за відчуттями, ніж покататися на Ferrari. Порахуйте, скільки всього нового можна випробувати на суму, яку ви могли б витратити на покупку Ferrari. А тепер переведіть це по якомусь своєму внутрішньому курсу в одиниці щастя. Концерти всіх улюблених груп, кругосвітню подорож - є десятки і сотні способів отримати новий унікальний досвід, і цей досвід дасть шалену дозу щастя в момент отримання, а також кожного разу, коли ви будете звертатися до нього через пам'ять. Досвід не вимагає місця в шафі, не ламається, його не треба обслуговувати, пилососити і чистити. Та й платити за оренду сховища досвіду в голові начебто поки теж не потрібно.
Немає коментарів:
Дописати коментар